zondag 18 november 2012

RecyKlage broekje en t-shirt

Mijn mama heeft een paar T-shirts die haar te wijd zijn geworden en 
i.p.v. ze weg te gooien, gaf ze die aan mij.
Ik maakte er al verschillende dingen uit voor mijn kinders. 
Ideaal om te leren werken met tricot en het overlocken onder de knie te krijgen, 
want ik vertrouw mijzelf niet zo als het over die dingen gaat.
 Ik handel nogal eens te snel als het op naaien aankomt. 
Ik wil rap resultaat.
 Ik wil elke minuut dat ik kinderloos en dus ongestoord kan naaien, benutten... 
en dan komt het wel eens voor dat ik zaken verkeerd aan elkaar zet en moet losmaken. Niet leuk met dure tricot, 
niet erg bij recyclage van kleren: 
recyKleren dus!

Ik maakte o.a. van de mouwen van t-shirt 1 dit broekje voor babyzoon 
 toen zijn dikke billekes nog kleiner waren. 
Ik gaf het ondertussen al door aan mijn vriendin met het bloemenmeisje 
want babyzoon groeit als kool!!
(veel te rap,ook!)






Een graadje moeilijker was van twee t-shirts één maken.
Ik tekende kleutergewijs langs een passende t-shirt van dochterlief 
om zo een patroon te krijgen.
Ah ja, want dat gaat rap en ge kent mij!
Ik legde dat op de éne mama-t-shirt en knipte het rugpand en het voorpand eruit, gewoon met mouwen en al in één keer.
Voor de afwerking van de mouwen en de hals gebruikte ik een overschotje van een te kort geworden t-shirt van dochterlief.
Het andere deel had ik al verwerkt in een makkelijk-maken jurkje ,indertijd.
noot: Met wat ik nu weet over mouwen afwerken zou dat nog makkelijker maken zijn!
(amai, die biais!)

Ik werkte met de snelle overlock van de naailes, de 5-draads.

Voor zo'n 5-draads moet je wel wat extra naadwaarde rekenen anders eindig je met 
te nauwe mouwen. 
Ik wist dat niet en het was kantje boordje. Maar..
ik leerde zo wel weer wat bij, daar op die naailes! :-) 

Een bijkomend voordeel bovenop het feit dat je milieubewust en goedkoop bezig bent, is dat je de onderkant niet meer hoeft om te zomen, 
want je gebruikt de oorspronkelijke van de 'oude' t-shirt. 





 En zo werden twee stuks die anders gingen verdwijnen in de voddenzak 
een mooi t-shirt voor een 7-jarige meid!




4 opmerkingen:

  1. Wel heel leuk geworden! Past het ook? Leuke stof ook. Die kleine beentjes zijn ook zo schattig! Ze groeien zo snel... Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat leuk gedaan! Ik vind dat broekje wel erg schattig :) en...lekker blijven oefenen met tricot want je kan er zoveel leuks mee doen!
    groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je zo kan recycleren, je hebt er leuke dingetjes mee gemaakt, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...